Charakteristika vzdělávacího programu
Program naší školy nese název „ Ať jsi kdo jsi, pojď si hrát, tady tě má každý rád“. Program je zaměřen na tradiční témata v MŠ, ve kterých by měly být dětské vědomosti a dovednosti rozvíjeny. Je tvořen deseti integrovanými bloky a každý z nich je členěn na dva dílčí cíle. Integrované bloky jsou vázány na roční období, aby poskytl dětem možnost seznamovat se se světem kolem sebe a o změnách, které nás provází jak ve světě lidí, tak v přírodě. Prioritou programu je v dětech vzbudit a prohloubit vědomí o důsledcích své činnosti ve vztahu k okolí a k přírodě. Neméně důležitý je také rozvoj každé individuality tak, abychom dětem pomohli rozvíjet své silné stránky a zdravé sebevědomí.
Během školního roku zařazujeme také projekty s vhodnou tématikou.
Lesní království skřítka Podzimníčka
Tento tématický projekt je zaměřen na vytváření kladného vztahu k přírodě, seznamování s rostlinnou i živočišnou přírodou. Děti se učí vnímat přírodu všemi smysly, přicházejí na souvislosti, které v přírodě panují a jsou vedeny k ohleduplnému chování v přírodě. Poznatky, které během vycházek děti získají prožitkovými činnostmi si pak upevní následnými činnostmi v MŠ.
Motivací je zde skřítek Podzimníček, který dětem zanechá vzkaz. Dle instrukcí v tomto vzkazu děti postupují a aktivita se přenáší ven, do přírody, kde budou děti plnit úkoly, které si pro ně skřítek vymyslel. Pokud se jim podaří splnit všechny úkoly, skřítek usoudí, že ho mohou navštívit a předá jim poklad, který si zasloužily.
Na tyto činnosti navazují pak aktivity v MŠ.
Účelem tohoto programu je dětem objasnit, proč je důležité zdravě jíst, které potraviny jsou zdravé, jak často bychom je měli jíst, ale také vysvětluje, co je nezdravé a nevhodné. Zároveň děti upozorňuje, že nejen zdravá strava, ale také pravidelný pohyb a cvičení jsou pro naše zdraví důležité.
Program začíná vyprávěním o rodině prasátek. Maminka poví dětem, že pan doktor nařídil tatínkovi zhubnout. Tatínek je obézní a zhubnout opravdu potřebuje. Maminka vezme celou rodinku na nákup zdravých potravin pro tatínka.
Během vyprávění jsou děti několikrát zapojovány do dění v rodince prasátek a aktivně se účastní řešení problémů. Prostřednictvím Pepiny a jejího brášky se seznamují s různými druhy ovoce a zeleniny. Dozvídají se, že je zdravé jíst tmavé pečivo, kvůli obsahu vlákniny, která čistí bříško. Připomeneme si, že po bonbonech a čokoládě se kazí zoubky a že z rýže, luštěnin a brambor máme energii.
Příjdeme na to, že mléko a jogurty jsou potřeba pro náš růst a vývoj.
Cílem metodiky dopravní výchovy pro děti předškolního věku je:
- získat vědomosti o dopravních situacích,
- naučit se základní pravidla silničního provozu přiměřeně k věku,
- umět se orientovat v dopravním prostředí,
získat specifické dovednosti - bezpečně reagovat v dopravních situacích.
- učit děti třídit odpad ve školce i doma, znát význam této činnosti
- šetřit energií - světlo
- voda
- jídlo
- papír
- poznávat přírodu v jejích ročních proměnách
- znát pojem živá a neživá příroda
- vážit si života ve všech jeho podobách
Hlavním úkolem programu Prevence sociálně patologických jevů je osvojování základních kompetencí v oblasti zdravého životního stylu a prevence a rozvoj dovedností, které vedou u dětí předškolního věku k odmítání všech druhů sebe destruktivního chování, projevů agresivity a všech škodlivých vlivů, které ovlivňují a poškozují správný duševní a tělesný vývoj dětí.
Co musí mít svět?
Co musí mít svět, má- li býti k světu?
Vedle květu květ, houfy ptáků v letu.
Hezké vzpomínky, úsměv maminky...
Jedna, dvě, tři, čtyři, pět, všechny děti počítají,
ale jen ty, co se ptají poznávají svět.
Jedna, dvě, tři, čtyři, pět,... S tímhle nikdo nevystačí!
Kdo je hloupý, kdo se mračí, jde o kolo zpět.
Jedna, dvě, tři, čtyři, pět: černí, žlutí, rudí, bílí,
za ruce se uchopili, přišli na to hned!